markarbete.

Idag red jag alltså markarbete på ridbanan. Såhär såg mitt upplägg ut:

framskrittning (självfallet)
skritta på små volter och böja igenom
skritt-halt-skritt och försöka hålla henne på tygeln (gick inte bra)
skritta på åttvolter och böja igenom
skritta i serpentiner, böja igenom och känna att hon var ärlig
trava på liten volt och böja igenom under lättridning med god bakbensaktivitet
trava längs fyrkantsspåret och lägga in småvolter för att hålla henne ärlig på tygeln
trava på åttvolt och lägga fokus på bakbensaktivitet och att lägga över henne korrekt
kort skrittpaus
galoppera på volt och hålla henne ärlig på tygeln och med god bakbensaktivitet (hon blir lätt lat i galoppen och mesar fram för att hon blir trött)
kort skrittpaus
galopp i andra varvet på samma sätt
trav på åttvolt (hon blir springig efter galoppen och tror att hon ska få galoppera mer om jag inte bryter av till skritt på en gång efter galopp så det måste tränas bort) 
skritt på volt i båda varven
långa tyglar och skritt på fyrkantspåret
sedan hoppade jag av, slänger av sadeln och tar henne på en promenad. 

Generellt sett gick det riktigt bra idag. Om man jämför med förra veckan är det 5 steg framåt haha. Det är ungefär såhär upplägget för varje ridpass kommer se ut nu ett tag framöver. Det funkar verkligen på henne. Som ni ser lägger jag stor vikt på skritten, den tar säkert 10-15 minuter av ridpasset. Detta är för att jag verkligen ska ha henne ärlig på tygeln, för hon vill gärna fuska haha. 

Imorgon ska jag rida ut i skogen. Jag funderar på att följa Marias råd och använda halsförlängaren när jag rider i skogen för att slippa kriga med henne. Jag får fundera lite på det för jag är inte helt positivt inställd till sådana hjälptyglar..

bildbrist till tusen!

//Isabelle
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0